Zo hou je je klanten langer vast in je winkel

22, september, 2019 2 minuten leestijd

Zo hou je je klanten langer vast in je winkel

Heb je een showroom? Of een mooie groothandel? Dan wil je natuurlijk dat klanten zo lang mogelijk in je winkel blijven en ze een goede service bieden. Want des te beter de klantervaring, hoe groter de kans dat ze iets kopen. 

Welkom

Vriendelijkheid werkt. Begroet iedere klant die binnenkomt. Vraag of je hem of haar kunt helpen zonder opdringerig te zijn. Maak een praatje zonder meteen iets te verkopen. De klant voelt zich meteen thuis en weet dat je voor hem of haar klaarstaat. In een onpersoonlijke en onvriendelijke winkel zou je zelf ook niet willen kopen. 

Geven is krijgen

Wie geeft, krijgt vanzelf ook een keer iets terug. Dat geldt voor complimentjes, maar dat geldt ook voor diensten en producten. Geef je klanten aan het eind van de dag een lekker versgetapt biertje in je showroom. Laat ze gratis proeven van de speciaalbiertjes op de tap in je groothandel. Of deel gratis tips uit. Bijvoorbeeld met een foldertje, in een e-mail of op internet: 10 tips voor het aanleggen van een vijver. 10 punten waar je op moet letten bij het kopen van een tweedehandsauto. 

Samenwerken met andere ondernemers

Gratis het bestelbusje van de bakker onderhouden in ruil voor wekelijks gebak. Wat je dan vervolgens weer uit kunt delen aan je klanten. Samenwerken met andere ondernemers in de buurt is een slimme manier om klanten langer in je winkel te houden. Sluit bijvoorbeeld mooie deals met andere ondernemers. “Als je bij mij de dakkapel afneemt en bij de buren de slaapkamer, dan kunnen we wel een mooi prijsje voor je maken”. Zo kun je dus ook het assortiment van andere ondernemers tentoonstellen in jouw zaak. Zoals tegels of kussens. Zodat je je klanten inspireert om in jouw showroom leuke combinaties te gaan maken.  

Opvallen en afwisselen

Zorg voor variatie. Zorg dat je winkel - maar ook je etalage - elke maand een nieuw leuk avontuur is. Een avontuur waar klanten steeds iets verrassends kunnen ontdekken. En als ze weten dat je elke maand een andere lekkere proeverij hebt in je groothandel, dan zullen ze vaker terugkomen.

Evenement

Organiseer iets leuks voor je klanten waarbij ze niet meteen de portemonnee open moeten trekken. Organiseer het alleen, of beter nog; met meerdere ondernemers. Denk aan een modeshow in je autoshowroom of een workshop pasta maken in je groothandel. 

Iets lekkers

We hebben het gebak van de bakker al gehad. Maar je kunt natuurlijk ook andere lekkere dingen serveren aan je klanten. Denken aan Italiaanse koffie of een BLADE biertap. Waarmee klanten zelf een heerlijk biertje kunnen tappen. De looks van dit stijlvolle gadget hebben een enorme aantrekkingskracht op klanten. Dus reken maar dat ze langer zullen blijven. En reken maar dat ze vaker terug zullen komen. Om te ontdekken wat je nu weer op de tap hebt.


Laat een reactie achter


Ook in Verhalen van de tap

Waarom je sportclub aan het alcoholvrij bier moet
Waarom je sportclub aan het alcoholvrij bier moet

24, september, 2019 2 minuten leestijd

Als eigenaar van een sportclub of uitbater van een sportkantine rijst dan natuurlijk de vraag: moet ik ook aan het alcoholvrij bier? Het antwoord is ja. En daar hebben we vier redenen voor:
Lees meer
Tips om de kantine van je sportclub aan te kleden
Tips om de kantine van je sportclub aan te kleden

24, september, 2019 2 minuten leestijd

Als eigenaar van een sportkantine wil je altijd meer sfeer en meer omzet. De juiste inrichting kan daarbij helpen. De meeste kantines komen met de inrichting niet veel verder dan een prijzenkast en wat spelletjes, maar in dit artikel een aantal tips om dat te verbeteren!
Lees meer
Bij een gezonde sportclub hoort een gezonde kantine
Bij een gezonde sportclub hoort een gezonde kantine

23, september, 2019 2 minuten leestijd

De sportkantine wordt steeds gezonder. Er worden steeds meer gezonde initiatieven gelanceerd. Waardoor de menukaart steeds een stukje gezonder wordt. In dit artikel een aantal tips! 
Lees meer